ПОЗИВАМО ВАС НА СВЕЧАНУ АКАДЕМИЈУ ПОВОДОМ ДАНА ШКОЛЕ КОЈА ЋЕ СЕ ОДРЖАТИ 27.01.2016. ГОДИНЕ СА ПОЧЕТКОМ У 17 ЧАСОВА.
0 Comments
Свети Сава (световно име Растко, монашко име Сава; рођен око 1175. године у Расу, умро 14. јануара 1236. у Трнову) је био најмлађи син српског великог жупана Стефана Немање. Сматра се једном од најзначајнијих личности српске историје, а Српска православна црква га слави као свеца. Његова личност је остварила велики утицај на средњовековно српско књижевно стваралаштво, а његов култ се вековима негује у српском народу. До одласка на Свету гору Када је дошао до седамнаесте године узраста свога, родитељи његови стадоше размишљати да га по закону ожене. А богодани божаствени младић увек је у молитви тражио како и на који начин да побегне од света и од свега да се ослободи ради Бога. (…) [Једног дана] дођоше к његовим родитељима неки иноци из Свете горе Атона, да приме потребну помоћ свом сиромаштву. А деси се да је један од њих био родом Рус. Божанствени младић сакривши овога насамо, испитиваше га о Светој гори, пошто га је најпре утврдио заветом да неће ником открити његову тајну. А овај му исприча све по поретку пустињачком (…) А младићу док слушаше о иночком животу и усрдности за Бога и њиховим добрим занимањима, извори суза изливаху се као река из очију његових. Теодосије. Житије св. Саве Растко Немањић је рођен око 1175. године као трећи син српског великог жупана Стефана Немање и његове супруге Ане. Савини биографи наводе да су супружници Растка добили после дугог прекида у рађању и да им је због тога најмлађи син био нарочито драг. О Растковом раном животу не зна се много. Када је напунио 15 година, Растку је Стефан Немања поверио на управу хумску област (Хум или Захумље). Имао је свој двор на коме је био окружен велможама, високим функционерима кнежевског двора и одабраном локалном властелом. У Свету гору Растко је отишао већ писмен и упознат са делима ранохришћанске, византијске и старословенске књижевности. На основу дела које је оставио закључује се да је поред јеванђеља, читао и прологе и патерике, беседе рановизантијских црквених отаца (посебно Јована Златоустог) као и поједина дела црквеноправне литературе. Боравак на Светој гори Нашавши га, обрадоваше се радошћу неисказаном. И ушавши сви у цркву Светог Пантелејмона поклонише се, и грлећи га љубазно га са сузама целиваху, тако да су од радости заборавили толику удаљеност места и толиких дана и ноћи трудна путовања, јер добише што су желели. А и надаху се да ће од његових родитеља примити велике дарове и многе почасти зато што су им угодили. Помишљаху да га вежу, али га се бојаху као господара својега. Поставивши стражу чуваху га што је могуће боље, да би, пошто коњи и они сами отпочину од напора, са њиме пошли на пут. Теодосије. Житије св. Саве (о доласку потере на Свету гору коју је послао Стефан Немања за Растком) Године 1191, кад је имао око седамнаест година, Растко је отишао на Свету гору са намером да се замонаши. Тако Теодосије Хиландарац наводи како је за Растком отац послао потеру с намером да га спречи у намери да се замонаши. Потера је стигла на Свету гору пре него што се Растко замонашио, али он је успео да их опије и да током ноћи ипак прими монашки чин. Не зна се поуздано у ком манастиру се Растко замонашио, али се сматра да би могао бити у питању или руски манастир Светог Пантелејмона (Стари Русик) или грчки манастир Ватопед. У Ватопеду, који је био Савин дом наредних седам година, Сава се искрено посветио монашком животу. Ту је он свакако имао прилике да се ближе упозна са различитим делима грчке богословске и црквеноправне књижевности. Рани боравак на Светој гори имао је значајног утицаја у формирању Савине личности. Ту се формирала његова религиозност и његово схватање хришћанства и ту је пронашао узоре на основу којих ће организовати манастирски и црквени живот у Србији. Света гора је током читавог Савиног живота остала његов други дом. У међувремену, у Србији је дошло до смене на престолу. Стефан Немања се 25. марта 1196. повукао са власти коју је препустио свом средњем сину Стефану Немањићу. После годину и по дана проведених у Студеници Симеон је одлучио да се придружи свом најмлађем сину на Светој гори. Оснивање Хиландара После извесног времена боравка у Ватопеду код Симеона и Саве се јавила идеја за оснивањем српског манастира на Светој гори. Управа Свете горе је молила цара да да манастир у пун посед српским монасима. Обнова Хиландара је брзо напредовала и већ средином године у њему је отпочео монашки живот. Симеон је у Хиландару умро 13. фебруара 1199. године. До 1200. године Сава је постао веома важна личност на Светој гори. Тих година Саву је привлачио усамљенички живот испуњен молитвом. У Србији (1207—1217) Сава је пошао на дуго путовање у Србију са Симеоновим моштима и у пратњи групе хиландарских калуђера највероватније у зиму 1206/07. године. Почетком 1207. Немањина три сина сахранила су његове посмртне остатке у гробницу коју је припремио у својој задужбини Студеници, а Сава је сачинио службу у његову част. Као игуман најзначајнијег манастира у Србији Сава је морао да се укључи и у државничке послове. Први српски архиепископ Приликом повратка из Никеје у Србију Сава се једно краће време задржао на Светој гори, а нешто дуже боравио је у Солуну, у манастиру Филокал. Савин боравак у Солуну имао је великог значаја за развој српског црквеног права јер је он ту организовао рад, а значајним делом и сам учествовао у стварању српске редакције византијског номоканона који ће постати познат под називом Номоканон светог Саве (Крмчија светог Саве). Овај зборник постаће прворазредан извор права у средњовековној Србији, а оствариће утицај и на ширем подручју јер је такође постао основни устав и бугарске и руске цркве. Сава се вратио у Србију 1220. године. Прво се састао с братом, затим је отишао у Студеницу да би се поклонио очевом гробу да би на крају отишао у Жичу, која је одређена за средиште нове Српске архиепископије. Одмах се посветио њеном организовању — основао је око 11 епархија (епископија) укључујући и архиепископију у Жичи. За епископе је поставио своје ученике од којих су неки били управо стигли из Хиландара. Одредио је још једну групу ученика који су постали презвитери (протопопови) и чији је задатак био да као његови заступници (егзарси) мисионаре по земљи и успостављају хришћанске законе о браку, као и да искорењују незнабоштво. На дугој проповеди у Жичи Сава је осудио нека јеретичка учења. У борби против јеретика Сави су помагале и световне власти, пре свега његов брат Стефан Првовенчани. Успостављање самосталне Српске архиепископије чије су три епархије биле издвојене из састава Охридске архиепископије, неминовно је морало довести до сукоба с Димитријем Хоматијаном, охридским архиепископом. Маја 1220. године он је Сави послао писмо у коме је пребацивао Сави начин живота који је водио, али главна тема овог писма је било изузимање три епископије испод његове власти. По свој прилици, Сава није ни одговорио на овај изазов. Сукоб се сам по себи угасио, а аутокефалност Српске цркве су још за Савина живота признали поглавари других православних цркава. Велики значај Сава је придавао и организовању монашког живота. У Србији је и пре њега било манастира, али су се од Саве они почели организовати по светогорским узорима. Живот у манастирима је био организован с циљем да се досегне највиши ступањ изворног, источног монаштва Свети Сава у народној традицији
У српској народној традицији лик Светог Саве заузима изузетно место. По речима Веселина Чајкановића, у лику Светог Саве у појединим делима народне књижевности могу се видети елементи старог претхришћанског веровања. Током времена у овим делима Савин лик има врло мало везе са историјским Савом. У већини прича свети Сава се наводи уместо неког другог светитеља раније навођеног на истом месту. Многе приче приказују Саву као чудотворца и учитеља. У овим улогама јавља се још у житијима, а касније и у народним умотворинама где учи народ како се оре, кује, тка, шије, сири млеко, итд. Као чудотворац, Сава се често везује за воду, снег и лед. У надметањима са султанима и везирима светом Сави као бранитељу хришћанске вере често полази за руком да избије воду из камена. Путовања светог Саве приказана у житијима нашла су одраз и у предању. У српским народним причама, од свих заната, светом Сави је омиљени био бродарски. Свети Сава је има моћ да умири море и олује, али бродове користи и како би потопио грешнике које је на њих укрцао. На многим местима Савино име се везуј за изворе воде. Легенде о постанку појединих језера такође се везују за његово име. Извор Википедија Kulturni centar „Mladost“ Futog (Cara Lazara 42) organizuje i ove godine (šesti put) KONKURS za najlepšu dečju ljubavnu pesmu. I poziva sve koji vole da pišu pesme da učestvuju na KONKURSU „LJUBAV (ni)JE SAMO REČ...“ Pravo učešća imaju mladi pesnici uzrasta do 15 godina i na konkursu mogu da učestvuju sa jednom pesmom (koja do sada nije nagrađivana na literarnim konkursima) – na temu ljubavi. Radovi se mogu dostaviti : u elektronskoj formi na [email protected] ili na adresu: KC Mladost Futog, Cara Lazara 42 , Futog 21 410 ( radovi moraju biti otkucani ). Propozicije Konkursa zainteresovani mogu da vide na FB profilu KC-a Mladost. Članovi žirija su: Dušan Pop Đurđev, pesnik; Katarina Novaković, bibliotekar i Aleksandra Rajak, direktor KC Mladost. Biće nagrađeno devet autora – dodeljuju se tri nagrade za mlađi uzrast do IV razreda, tri nagrade za stariji (do 15 godina) i tri FB nagrade – za tri pesme koje budu imale najviše sviđanja. Pesme će biti objavljene na fb profilu KC Mladost Futog. Takođe, 50 najlepših pesama biće objavljeno u zbirci pesama “Pesmarica”. Najlepše pesme biće izvedene i nagrađene na Poetskom druženju LJUBAV (NI)JE SAMO REČ...“ koja će se održatu u KIC-u Mladost, u subotu 12.marta 2016. u 12:00. Ученици млађих разреда Основне школе „Свети Сава“ у Панчеву су са својим учитељицама и уз помоћ мама, тата и бака весело уз дружење и забаву испратили стару годину и означили почетак зимских чаролија. Ревија маски заинтересовала је све ученике млађих разреда ове школе. Тако се је у холу школе нашло преко 450 ученика веселог и насмејаног лица, Пепељуга, бубамара, Снешка Белића, Деда Мразова, Пипи Дугих Чарапа, веселих патуљака, озбиљних дедица и чикица, шеика, вила и принцеза. Било је и мајстора, доктора, саобраћајаца, маца и куца, Јапанки и Мексиканаца... Жири је имао озбиљан задатак да одабере најбоље маске, зато је прибегао одлуци да у оквиру сваког одељења награди појединачним дипломама по три ученика, а цело одељење за посебан труд у изради маски и учешће на маскенбалу. Слављу и забави придружили су се остали наставници и родитељи који су за ту прилику направили колаче или донели бомбоне и слаткише за послужење. Поводом завршетка календарске године и првог полугодишта ученици старијих разреда су са својим наставницима ликовне културе хол школе украсили новогодишњим пакетићима. Хол је тако био највеселије и најзабавније место у школи. ЛИТЕРАРНИ КОНКУРС ЗА УЧЕНИКЕ старијих разреда - Лимске вечери дечје поезије
Учесници конкурса могу да пошаљу по и песме на слободну тему ис свог литерарног стваралаштва. Песме морају бити одштампане у 4 примерка, потписане пуним именом и презименом ученика Потребно је доставити име предметног наставника и назив школе. Песме слати до 29. фебруара 2016. на адресу: Дом културе "Пиво Караматијевић" 31 330 Прибој (са назнаком За конкурс) * Награђени ученици ће наступити на завршној смотри Лимских вечери дечје поезије 25. и 26. марта у Прибоју. Обавештавамо вас да је отворена Инфо-линија за родитеље – подршка инклузивном образовању“. Инфо-линија ће бити активна радним данима од 12:00 до 19:00 часова на тел. број 0800-100-121.
На телефонске позиве родитеља одговараће стручњаци из организације Иницијатива за инклузију ВеликиМали одговараће на телефонске позиве родитеља и пружати информације о: · законским и подзаконским актима која подржавају инклузивно образовање и социјалну инклузију; · мерама и активностима које треба да обезбеде квалитетно образовање и васпитање деце/ученика; · мерама додатне подршке за децу/ученике и породицу и начинима за њихово остваривање; · корисној литератури о инклузивном образовању и примерима добре праксе. Више информација на: http://www.mpn.gov.rs/info-linija-za-roditelje-podrska-inkluzivnom-obrazovanju/ Конкурс за учешће на 48. фестивалу поезије младих, који се одржава у Врбасу крајем маја, отворен је до 1. априла Услов за учешће на конкурсу:
Адреса: Народна библиотека „Данило Киш“ Врбас Фестивал поезије младих, Маршала Тита 87, Врбас 21 460 Жири ће одабрати најбоље радове који ће учествовати на Фестивалу поезије младих, док ће аутори најбољих бити награђени штампањем књиге. Прочитај више на http://edukacija.rs/nagradni-konkursi/konkurs-za-ucesce-na-48-festivalu-poezije-mladih Борба за толеранцију и разумевање – фотографијом Sa ciljem da uključi mlade u borbu za toleranciju i razumevanje, UNICEF je organizovao takmičenje za najbolju – “NajKul” fotografiju na Facebook-u.
Fotografija koja na najbolji način promoviše pozitivnost, toleranciju, poštovanje i razumevanje na internetu i društvenim mrežama imaće šansu da pobedi. Svi korisnici društvene mreže Facebook mogu putem aplikacije pod nazivom “Kako biti cool na netu”, koja se nalazi na Facebook stranici – “Biraj reči, hejt spreči” da postave svoje fotografije. Važno je da fotografija na bilo koji način promoviše vrednosti kampanje UNICEF-a kako bi se među mladima širila inicijativa za borbu protiv diskriminacije i za toleranciju i poštovanje. Uz fotografiju je potrebno da stoji i adekvatna poruka, a takmičenje funkcionište po principu lajkova – fotografija sa najviše lajkova će pobediti. “Kako biti cool na netu” je aplikacija koja ima za cilj da animira mlade ljude u Srbiji da se bore protiv digitalnog nasilja, dajući im neophodan set informacija da ga prepoznaju, zaustave i da na njega adekvatno reaguju, čime mogu zaštititi i sebe i druge. Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa UNICEF-om i kompanijom Telenor pokrenuli su projekat “Prevencija digitalnog nasilja”, u okviru kojeg je nastala i aplikacija “Kako biti cool na netu”. Takmičenje za najbolju fotografiju na Facebook-u traje do 28. februara 2016. godine. Žiri će analizirati profile prvorangiranih kandidata, koji su najviše učestvovali u komunikaciji sa korisnicima Facebook-a, koji su imali najviše lajkova na sliku, komentara i šerova. Nagrada za pobednika takmičenja je mobilni telefon iPhone 5S, drugoplasirani će osvojiti Samsung J5, dok će trećeplasirani osvojiti tablet Lenovo A8-50. Pročitaj više http://edukacija.rs/nagradni-konkursi/borba-za-toleranciju-i-razumevanje-fotografijom I Национални фестивал дечјег видео клипа КИДИКЕМ Дечји културни центар Београд организује конкурс за први Национални фестивал дечјег видео клипа на којем ће се представити филмови кратке форме, у трајању до 90 секунди, на тему „МОЈ ХЕРОЈ ДАНАС”. Циљ фестивала је да се код деце кроз уметничку праксу покрене хумана и креативна страна у примени технологије. Стварајући кратке форме видео записа, деци се пружа прилика да изразе своје мишљење на задату тему. Филмове би оцењивао стручни жири, али би у обзир био узет и број прегледа филма на Yоuтube каналу ДКЦБ. Ауторе најбоље пласираних видео клипова очекују вредне награде, за које ће се побринути пријатељ фестивала Comtrade. Аутори филмова треба да буду деца, узраста од 10 до 15 година. Пријаве за фестивал почињу 15.11.2105. и трајаће до 15.2.2016. године. Настава у другом полугодишту почиње у петак 15.01.2016. године по следећем распореду:
непарна смена преподне - часови почињу у 08:00 сати парна смена поподне - часови почињу у 13:30. СРЕЋНО!!! |
Уџбеници за школску
|