УПИС ПРВАКА У ШКОЛУ

У први разред основне школе уписује се свако дете које до почетка школске године има најмање шест и по, а највише седам и по година.
Време у које школе врше упис деце у први разред није утврђено прописима, али је период од почетка априла до краја маја сваке године у школској пракси традиционално намењен упису деце у наредну школску годину.
Школа је дужна да упише свако дете са подручја школе. Школа може да упише и дете са подручја друге школе, на захтев родитеља, односно другог законског заступника детета, у складу са могућностима школе.
Родитељ може да изабере основну школу у коју ће да упише дете подношењем захтева изабраној школи најкасније до 1. фебруара текуће календарске године у којој се врши упис.
Школа је дужна да обавести родитеља о одлуци по његовом захтеву за упис детета ван подручја школе до 30. априла текуће календарске године у којој се врши упис, након сагледавања расположивих капацитета, а у складу са просторним, кадровским и финансијским могућностима школе.
Од школске 2020/2021. године родитељима је омогућен упис деце у први разред основне школе путем Портала еУправа, омогућена је и услуга еЗаказивање термина за упис и тестирање. На овај начин родитељи једним одласком у школу завршавају све активности везане за упис детета у школу.
Преко апликације еУпис врши се прибављање потребне документације (матичне књиге рођених, евиденције пребивалишта и из ИЗИС-а о обављеном лекарском прегледу), чиме је омогућено да родитељи не морају да прибављају и доносе документацију која је потребна за упис, већ ће за њихове потребе то учинити школа.
Допис Министарства о НОВОЈ ПРОЦЕДУРИ УПИСА

upisu_1._razred_osnovne_skole.pdf | |
File Size: | 638 kb |
File Type: |
Potrebna dokumenta:
- Izvod iz matične knjige rođenih (za dete)
- Uverenje o završenom pripremnom predškolskom programu
(dostavlja se naknadno, nakon izdavanja od strane PU)
- Prijava mesta stanovanja- prebivalište ( za jednog roditelja)
- Uverenje o zdravstvenom pregledu deteta ( iz Dečijeg dispanzera)
Mesto stanovanja ne uslovljava u koju školu upisujete dete. Dakle možete upisati dete u koju god školu želite, bez obzira na mesto stanovanja.
Nakon predaje dokumenata zakazuje se testiranje kod psihologa i pedagoga škole koji procenjuju zrelost deteta za polazak u školu. Test zrelosti za školu koji primenjujemo prilikom testiranja budućih prvaka nije nikakav test inteligencije ili znanja. Test je jednostavan za primenu, nije zamoran za dete i procenjuje trenutni nivo zrelosti. Važno je da znate da on ne zahteva poznavanje slova ( čitanje i pisanje ), kao ni računanje.
- ako dete ne pokazuje interesovanje, a vi insistirate da savlada čitanje i pisanje, možete izazvati otpor prema školi i školskim obavezama;
- umeće čitanja i pisanja nisu pokazatelji detetove zrelosti za polazak u školu.
- u toku je zamena mlečnih zuba
- dete ima razvijenu finu motoriku ( ume da koristi makaze, da se igra klikerima, dugmićima...)
- crta figuru čoveka sa svim elementima ( glava, telo, ruke, noge i detalji-oči, nos, usta, uši, kosa)
- uspeva da održi pažnju 20 minuta na istoj aktivnosti
- ume da podnese poraz ( ne plače kad izgubi u igri )
- ima dobru orijentaciju u prostoru
- prepoznaje oblike, boje, veličine
- vešto je u slaganju slagalica i kockica
- voli da sluša priče i ume da ih prepriča
- može da bude odvojeno od roditelja više sati ili dana
- ume samostalno da vezuje pertle i da se zakopčava
Što se tiče samog dolaska na testiranje, potrudite se da dete bude što opuštenije. Pokažite poverenje, recite mu da nije ništa strašno ako ne zna odgovor na neko pitanje, da je to samo razgovor i da odgovara onako kako misli da treba. I, naravno, nemojte ga preslišavati na putu od kuće do škole i time dodatno izazivati uznemirenost i strah kod svog deteta.
Tokom narednog perioda razgovarajte sa detetom o školi kao o nečem lepom što ga očekuje. Nemojte ga plašiti i pretiti mu
( « Videćeš ti kad kreneš u školu», « Kad kreneš u školu nema više igranja»...). Nemojte insistirati na tome da će morati mnogo da uči, da će biti kažnjavano ako ne bude poslušno...Rizikujete da kod deteta stvorite otpor i pre nego što krene u školu. Naravno, nema potrebe ni da ulepšavate priču. Prikažite školu realno, s tim da u ovom periodu, ipak, krenete od pozitivnih strana ( druženje, upoznavanje novih drugara, dobra učiteljica koja će ih naučiti mnogim lepim stvarima...)
Ono što je važno jeste da u periodu do polaska u školu radite sa detetom na osamostaljivanju. Pomozite mu da, ako još nije naučilo, nauči da samostalno koristi toalet, da se samo svlači i oblači, da vezuje pertle, koristi pribor za jelo...
Obezbedite mu kutak za učenje, bilo u zasebnoj sobi ili zajedničkoj prostoriji gde će, kada krene u školu, imati potreban mir za učenje i pisanje domaćih zadataka.
Igrajte se sa svojim detetom. Igrajte se društvenih igara jer nam one, između ostalog, služe da učimo, ali i poštujemo pravila. Zajedno crtajte, igrajte se bojama, seckajte, lepite, čitajte mu priče. Sve ove aktivnosti stvaraju dobre preduslove za savladavanje čitanja i pisanja.
Učite ga pravilima ponašanja u saobraćaju. S obzirom da se dečje ponašanje, u najvećoj meri, izgrađuje tako što deca uče po modelu, odnosno posmatrajući šta rade, pre svega, roditelji, jako je važno da se u zajedničkoj šetnji upravo vi strogo pridržavate pravila ponašanja u saobraćaju.
Naučite svoje dete da posmatra, upoređuje, procenjuje. Hvalite ga za svaki uočen napredak. Nemojte kritikovati neuspehe, već budite podrška da se oni prevaziđu. Ističite različitost među decom kao nešto pozitivno što samo može da ih obogati i da svako dete može u nečemu da bude uspešno.
Važno je da dete zna da vaša ljubav i pažnja neće biti uslovljeni njegovim uspehom u školi. Vaš najvažniji zadatak u narednom periodu jeste da vašem budućem đaku prvaku pružite što više ljubavi, razumevanja, strpljenja i zajedničkog druženja.
Vidimo se u školi !
- Izvod iz matične knjige rođenih (za dete)
- Uverenje o završenom pripremnom predškolskom programu
(dostavlja se naknadno, nakon izdavanja od strane PU)
- Prijava mesta stanovanja- prebivalište ( za jednog roditelja)
- Uverenje o zdravstvenom pregledu deteta ( iz Dečijeg dispanzera)
Mesto stanovanja ne uslovljava u koju školu upisujete dete. Dakle možete upisati dete u koju god školu želite, bez obzira na mesto stanovanja.
Nakon predaje dokumenata zakazuje se testiranje kod psihologa i pedagoga škole koji procenjuju zrelost deteta za polazak u školu. Test zrelosti za školu koji primenjujemo prilikom testiranja budućih prvaka nije nikakav test inteligencije ili znanja. Test je jednostavan za primenu, nije zamoran za dete i procenjuje trenutni nivo zrelosti. Važno je da znate da on ne zahteva poznavanje slova ( čitanje i pisanje ), kao ni računanje.
- Savetujemo da ne učite svoje dete da čita i piše i to iz nekoliko razloga:
- ako dete ne pokazuje interesovanje, a vi insistirate da savlada čitanje i pisanje, možete izazvati otpor prema školi i školskim obavezama;
- umeće čitanja i pisanja nisu pokazatelji detetove zrelosti za polazak u školu.
- Pokazatelji detetove zrelosti ( fizičke, psihičke, emotivne ), između ostalog, su:
- u toku je zamena mlečnih zuba
- dete ima razvijenu finu motoriku ( ume da koristi makaze, da se igra klikerima, dugmićima...)
- crta figuru čoveka sa svim elementima ( glava, telo, ruke, noge i detalji-oči, nos, usta, uši, kosa)
- uspeva da održi pažnju 20 minuta na istoj aktivnosti
- ume da podnese poraz ( ne plače kad izgubi u igri )
- ima dobru orijentaciju u prostoru
- prepoznaje oblike, boje, veličine
- vešto je u slaganju slagalica i kockica
- voli da sluša priče i ume da ih prepriča
- može da bude odvojeno od roditelja više sati ili dana
- ume samostalno da vezuje pertle i da se zakopčava
Što se tiče samog dolaska na testiranje, potrudite se da dete bude što opuštenije. Pokažite poverenje, recite mu da nije ništa strašno ako ne zna odgovor na neko pitanje, da je to samo razgovor i da odgovara onako kako misli da treba. I, naravno, nemojte ga preslišavati na putu od kuće do škole i time dodatno izazivati uznemirenost i strah kod svog deteta.
Tokom narednog perioda razgovarajte sa detetom o školi kao o nečem lepom što ga očekuje. Nemojte ga plašiti i pretiti mu
( « Videćeš ti kad kreneš u školu», « Kad kreneš u školu nema više igranja»...). Nemojte insistirati na tome da će morati mnogo da uči, da će biti kažnjavano ako ne bude poslušno...Rizikujete da kod deteta stvorite otpor i pre nego što krene u školu. Naravno, nema potrebe ni da ulepšavate priču. Prikažite školu realno, s tim da u ovom periodu, ipak, krenete od pozitivnih strana ( druženje, upoznavanje novih drugara, dobra učiteljica koja će ih naučiti mnogim lepim stvarima...)
Ono što je važno jeste da u periodu do polaska u školu radite sa detetom na osamostaljivanju. Pomozite mu da, ako još nije naučilo, nauči da samostalno koristi toalet, da se samo svlači i oblači, da vezuje pertle, koristi pribor za jelo...
Obezbedite mu kutak za učenje, bilo u zasebnoj sobi ili zajedničkoj prostoriji gde će, kada krene u školu, imati potreban mir za učenje i pisanje domaćih zadataka.
Igrajte se sa svojim detetom. Igrajte se društvenih igara jer nam one, između ostalog, služe da učimo, ali i poštujemo pravila. Zajedno crtajte, igrajte se bojama, seckajte, lepite, čitajte mu priče. Sve ove aktivnosti stvaraju dobre preduslove za savladavanje čitanja i pisanja.
Učite ga pravilima ponašanja u saobraćaju. S obzirom da se dečje ponašanje, u najvećoj meri, izgrađuje tako što deca uče po modelu, odnosno posmatrajući šta rade, pre svega, roditelji, jako je važno da se u zajedničkoj šetnji upravo vi strogo pridržavate pravila ponašanja u saobraćaju.
Naučite svoje dete da posmatra, upoređuje, procenjuje. Hvalite ga za svaki uočen napredak. Nemojte kritikovati neuspehe, već budite podrška da se oni prevaziđu. Ističite različitost među decom kao nešto pozitivno što samo može da ih obogati i da svako dete može u nečemu da bude uspešno.
Važno je da dete zna da vaša ljubav i pažnja neće biti uslovljeni njegovim uspehom u školi. Vaš najvažniji zadatak u narednom periodu jeste da vašem budućem đaku prvaku pružite što više ljubavi, razumevanja, strpljenja i zajedničkog druženja.
Vidimo se u školi !